Wednesday, June 1, 2011

bila dah kelate tu. tetap kelate lah.

........ Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang ........



Kelmarin , malam baru boleh goyang kaki comel sambil usha blog korang. Tengah hari kelmarin siap berpraktikal masak tomyam kat dapur sorang - sorang. 1st time masak tomyam sorang. Kalau dulu , masak dengan kengkawan yang cantik dekat rumah sewa. Gagap jugak tadi time nak masuk bahan bahan. Eiuwwww!


Tak dapat nak kahwin lagi lah. Sebab tak berapa nak pro lagi bab masak. Kan dari masakan leh tackle suami. Chewah !


Muda lagi. Belajar pun tak habis lagi. Stop thinking about married. Huuuu ..


Semalam , ber-dinnerkan "Nasi Kerabu", Fulamakkk ! Fulabahhhh ! Sedap sangat. Alhamdulillah kenyang. Nasi kerabu plak dengan ayam bakar. Dah namanya orang klate , memang dengan nasi kerabu tak leh berpisah. Walau menetap negeri mana sekali pun kan. Walau benua mana pun anda berada. Pasti merindui dengan makanan tu. Tak caya , ce tanya manusia yang anak jati kelate. Heee :)


Orang luar (bukan rakyat kelate) , ada jugak yang suka dengan nasi tu kan. Tapi ada gak yang tak suka. Mungkin nasi kerabu tu :


- Nasi warna pelik. Yang warna biru tu yang pelik sikit kan. 

- Ada plak rumput. Yelah ulam - ulaman tu haa, banyak daun lagi daripada ayam.

- Ada plak kelapa tu yang rasa macam manis - manis. (biasalah kelate , makan manis so muka akan jadi manis .Haha)

- Rasa masin plak dah. Kes BUDU. HAHAHA. Walau saya makan budu pun just dalam nasi kerabu je lah. Tapi ! MASIH ANAK KELAHIRAN KELATE lagi tau :)

- Boleh plak makan keropok keping dengan nasi. Tapi BEST sangat. Rangup rangup !

Di cekau dari Abang Google. Nak kasi korang lapar pagi ni. Hehe :)


Ni entry nak post semalam. TupTup , connection internet sengal. Dah la semangat ber-BW mencurah-curah semalam. Sadis betul. Huuu...


Selamat Pagi. Jaga Diri. Jaga Hati. Babai ..



xoxo
kiss and big hug

22 comments:

♥ ajaa tyne ♥ said...

ore kelate mmg suke make nasi krabu..

~eZmALiZa~ said...

kite belum sah jadi warga kelantan lagi..tp nasi kerabu mmg menjadi pilihan bila pergi pasar malam..hehehe :D

ohhh....mane nak carik nasi kerabu kat kl nieee...bukan sng nak dapat...mgkin berlambak, tp kite xjumpeee....wanie, blanje ezma nasik kerabuuuuuuuu :D

syrupmasin said...

ahh..lame ta makan nasik kerabu..

Syuxer said...

baru je tadi breakfast makan nasi kerabu..hohoho..tapi saya suka daging bakar dan ayam goreng berbanding ayam bakar hehe..kalau ada tumis lagilah umphhh..fuhhh memang best nasi neh...dijamin kenyang hehe..

saya pernah masak tumis,bapak lama gila kena goyang2 senduk2..kalau tak dijaga,ia akan melimpah kuar..hukhuk

nursyamime said...

sy pun suker nsi kerabu wlpn bkn org kelate..
ini sume pengaruh kwn yg budk kelate..
hik3:))

shera haifa said...

terliur pulok..

Reza Razi said...

Dulu pegi program anak angkat kat Kelantan, mak angkat hidang nasi kerabu sebungkus besar time sarapan. Terkebil-kebil nak mengabiskan.. haha..

MJ said...

kalau merantau pun nasi kerabu tetap menjadi pujaan..

missh chiorika said...

wow ..
sdpnye nasi kerabu -.-'

Afiq Din said...

nsi kerabu 1... kerabu lebihhhhh

contengwall said...

suke beliau sebut bab2 makan ni..hua3 :P

nuruashia ♥ said...

awww..nasi faberet nuru tu..aduhaii kite ore kelate kea mmg kne jd kelate sokmo huhuhu :)

arenafon said...

fav aku nasi kerabu nih....walaupun aku orang perak...hehehe

man yusoef said...

sy pon suka makan nasi kerabu...tp jarang jumpa atau malas nak cari..haha

Sufinah Yussof (SY) said...

SY suke mamam nasi kerabu dengan solok lada (betul ke spelling solok lada tu. huhu). g pasa malam, benda wajib di cari adalah nasi kerabu dan solok lada. jangan terkejut, SY anak jati Sabah. BUT i'm fall in love to incik nasi kerabu dan solok lada. budu pon SY suke. ngeee~ pakwe SY orang kelantan. masa mula2 kenal dulu pon die terkejut sebab SY suke mamam makanan orang kelantan. ^ ^v

Ini Kisah Tia said...

banyak lauk nasi kerabu ni . tapi Tia suka nasi dagang . lagi shodap ;)

Mengaku Pernah Main

Cik Dodol said...

woahh. dari hari tu nak mkn nasi kerabu tau. nampak sedap je. *meleleh air liuq* xD

ASSOYFINGER67 said...

sapa cakap nasi kerabu tu utk org kelante..sekarang semua org suka..:D

Scya Lollita said...

nasik kerabu emakku mmg sedap lemak berkrimmm weeeheee

shopping2u said...

ska sgt nasik kerabu klu blk kg msti suh ma masak..konpem ma buat..mkn ngan ayam bakar...rindunyeee

Khairil said...

saya orang kedah suka juga dgn nasi kerabu klate ni...selalu juga beli yang dijual kat pasar malam...best...

Darkbatman said...

bestnye nasi kerabu.. arghhhhhhhhhh nk balik klate..adoi!

Related Posts with Thumbnails