Thursday, October 20, 2011

Cucur Udang Cucur Ikan Bilis Cekodok Ce Cerita

....Assalamualaikum....



Senyum manis-manis dah ni. Manis macam gula melaka dah kot. Hik Hik Hik :)

Yeayyy.. Esok dah free. Takde kuliah. Tapi petang esok ada taklimat pasal cyber security plak. Baru nak rehat yang panjang. Syiok habis kuliah hari Jumaat takde, tapi kuliah hari Isnin sampai Khamis memang padat macam ikan sardin. Adat jadi student la kan penat pergi kuliah.

Nasib dah bawak pacuan 4 roda. Tak lah susah nak kena tunggu bas. Kalau tak, mesti asyik merungut lah penat lagi sebab kena berkejar-kejar nak naik bas.


Edisi entry makanan ni. Yumyum !

Cekodok? Jepuk ? Aiseh! Bahasa baku panggil cekodok kan? Bunyi suci dan sedap jer. Tapi Kelate punya bahasa lak, panggil Jepuk *sebut kasi betul...*.. " Nok jepuk duo riya .. " siap bagi dialog lagi ..


..Cekodok Pisang.. 
Walau hitam hitam tak secantik cucur udang, tapi sedap okey :)



Jepuk / cekodok ni ada macam-macam jenis. Ada yang ada ikan bilis, ada yang letak pisang. Phiewwww.. Buat untuk hidangan petang. Syiok tu. Dah la sekarang musim hujan. Lagi lengkap. Makan panas-panas. Habis tu sepinggan dua. Ye kan?


 ..Cucur Udang..
Makan dengan sos. Fuh! Mengancam. Pasti nak lagi..


..Cucur Ikan Bilis..
Rangup rangup:)


Cucur plak. Edisi cucur udang pun ada. Letak udang banyak-banyak. Makan dengan sos. Menjilat jari jugak ni. Heee.. Balik kelas tadi, pukul 6.30 petang camtu.. Beli cucur udang, kelmarin terasa nak makan goreng pisang. Dah nampak cucur udang, sambar terus RM1. Sedap sungguh makan panas-panas..


Kalau jepuk malas? Anda tau? *skema nerd soalan tu.* Bukannya kalau makan jepuk tu, anda akan jadi malas. Itu tidak akan berlaku. Tapi, MUNGKIN akan berlaku. Berlaku, disebabkan makan banyak sangat. Lepas tu, terus malas nak buat kerja. Rasa nak tidur jer. Dah kenyang perut, memang riang ria lah kan..


Orang Kelate memang panggil makanan kat bawah ni jepuk malas. Tak tau lah nape dinamakan sedemikian mungkin. Kalau orang KL panggil kuih tu apa plak? Takkan cekodok rajin kot? Heee =D



..Jepuk Malas..
Tak tau nama saintifik KL bagi kuih ni. Hik Hik Hik ..



Dah beli siap-siap hidangan dinner nanti, nasi lemak ayam berempah. Phuhhhh! Sedapppp ..

p/s: Semua gambar diatas diculik dari abang google :)


xoxo
kiss and big hug

24 comments:

PinKy MoMMa said...

dik..akak panggil smua tu cekodok hahaha senang nak ingat..

yg pasti layan dikala hujan memang lazaaaaat kot ;)

Cik Tetra said...

sy suke jemput2 ikan bilis. :)

Syuxer said...

jepuk macam2 nama diberi hehe..mungkin ada makna tersirat hehe..apapun yang penting rasanya sedap dimakan..n lebih sedap bila dicicah dengan sos cili hehe ekstra air teh panas

Umie Artoqiemie said...

jepuk malas? sedapp

budak penjara said...

nnti mu buat..ajak aku g umah mu deh..hehe

.eypgonzales. said...

hujan2 nieh mmg asik ingat nak makan jela kan ... XD

JIJI YU said...

sedak jepuk pise lah2 mano pon

Namee Roslan said...

sedapnyaa..dah la sy tgh lapar nih! :D

Jue said...

Yg cucur bilis tu mmg fav aku weh!giler2 fav

Saiazuan said...

baru pekena burger 2x.. tgk gmbar mknan, lapar blk....haha

Wanie said...

kalau kat kedah cekodok pisang tu panggil cokodok je :) yang lain cucuq la :D

M Firdaus Mohd said...

orang selangor, semua panggil cekodok woo! haha. semua jenis, satu nama, tak payah nak pening2.haha.

~azillakhalison~ said...

kalau kite panggil jempot2..ngehngehngeh...sedapnmye jempot2 ikan bilis pastu letak kentang pototng dadu..nyaum nyaummmm..

Hanie_Dew said...

lapar balik aku tgk cekodok ni.ye la now kan tea time...hehehhe

Ekmi Rabat said...

sedapnya cucur ikan bilis tu..lama tak makan

nick dot anis said...

sedapnye....rindu lak kat cekodok mama..

ain dzaya said...

mentang2 class da abes..
mempromosikan jepuk eh..
ko demo nop jua jepuk?

Anak Wak Mail said...

adehh,,sedapnya,,buat saya lapar betullah..haha

pandangkedepan said...

ehehe jepuk malas...kadang2 tu sedap sgt sampai nak jepuk ore lain makan pun malas...:P

mr.syazwan said...

org kata makanan org kampung
tpi seiyes sedap

tambah2 lagi dok cicah ngan sambal


FUUUYOOOOOOOOOO

=_=

The Sharkox said...

orang utara panggil jemput jemput..mai la jemput makan jemput2..

Ct Aja said...

Nop jemput pisang...yuuuhuuuu

Atiqah Wadiah said...

nok jepuk pise bulih dopp??hik3...x tau btol ker dak..tibai jerk..huhu

shida'R said...

oh terkedu tgk cucur dia tuh lapo... ^_^

Related Posts with Thumbnails