Tuesday, November 30, 2010

mengapa Hawa tercipta saat Adam tertidur.

.Assalamualaikum.

hari ni. tetibe nak share info yang sangat ku tersenyum membacanya =)

Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.


Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.


Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.


Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang.

.kredit pada encik google.


 xoxo
kiss and big hug

32 comments:

James Buns said...

owh..adam...owh hawa..

Nur Atiqha Zaidi said...

Love it <3

::cikjuju::◕‿◕ said...

suke saya membacanyer..heh..

Yui_Wani said...

betul betul betul....huhuuhuhuu

Pendekar Berkuda said...

oh....sangat menarik lah entry ini...teringat pula entry pendekar sebelum ni...Kerana Dikau Perempuan..bahagian 1... tapi macam ada kekurangan pula di situ...alahai...

laskar rainbow said...

@James Buns : nak reka lagu ke? hehehe =)

laskar rainbow said...

@nur atiqha zaidi : thanks dear :)

laskar rainbow said...

@cik juju : trima kasih sudi membacanya dear :)

laskar rainbow said...

@yui wani : hye dear..lame xdgr kabar..;)

laskar rainbow said...

@pendekar berkuda : menarik eak? just utk tatapan kwn2~thanks sudi baca :)

micah aje said...

suka entry ni...

laskar rainbow said...

thx~ ngeee;)

SayaNina said...

nice and sweet!!!:D

PhotoGraphic said...

ini kene bg kaum adam bace ni..wajib!

iZS said...
This comment has been removed by the author.
iZS said...
This comment has been removed by the author.
iZS said...

sy suke rangkap yg last.
tp,dilarang copy lak ek :p

laskar rainbow said...

@sayaNina : heeee! =) thanks sudi baca~

laskar rainbow said...

@pG : haaa! btol tuuu. kaum ADAM wajibb bacaa

laskar rainbow said...

@izs : minat rangkap akhir eak??

kyo_9 said...

hmm.. teori jer kot benda nih..
ke berdasarkan hadis ek??

E.d.Y said...

kaum adam kat sini faham..huhu

laskar rainbow said...

@kyo_9 : yang pasal nie tak sure la berdasarkan hadis ke berdasarkan apew..huuu

laskar rainbow said...

@e.d.y : ehehe ;DD

eyes143.. said...

baca byk2 kali tak pena boring. :)

laskar rainbow said...

wahhhh ;))
terima kasih sudi membacanyaa

eqbalzack said...

abg eq tertarik dgn header kat atas tu...hehe...

laskar rainbow said...

@eqbalzack : wahhh! tak sangka abg eq sudi komen kt sini...tak sangka plak blogger popular dtg komen kt sinie..hehehe...trtarik dengan kek ke? ehhee

KimiCnoL said...

saya faham.hehe

ADA AWARD NTOK AWAK
"1.Coolest Blogger Award??"

ada mokhtar said...

i mintak izin pinjam ayat2 ni ye.. nak kasi kat bf i =)

laskar rainbow said...

@kimicnol : ehehehe ;) wahhh! anywy..thanks yewww

laskar rainbow said...

@ada mokhtar : amek la dear ;) hope korang bahagia selalu..amin (:

Related Posts with Thumbnails