Friday, January 7, 2011

Adam. Hawa.

Assalamualaikum semua. . .

diharapkan kalian sihat hendaknya. jangan duk asyik main hujan ye dengan musim macam ni. kali ini pelangi nak share pasal Adam dan Hawa. pelangi jumpa info ni dan pelangi share untuk korang jugak. supaya korang sedar dan celik mata luas-luas. eheeee :)

*************

sajew jerp nak femeskan kasut. ;)

Adam..
Kau bilang dirimu hebat dan kuat ibarat pahlawan,
Gagah perkasa seperti Badang,
Kau gunakan Hawa sebagai umpan,
Untuk membuktikan kelelakianmu yang hanya temberang.

Hawa..

Kau bangga dengan kecantikan lahiriah yang ada padamu,
Kau sanjung tinggi Adam yang terpikat dengan keindahan rupamu,
Kau tersenyum manis saat Adam melihat lenggok tubuhmu,
Tapi kau marah dan benci bila ada segelintir Adam yang menegurmu.


Adam..
Kadangkala kekacakan yang ada padamu,
Bisa membuat Hawa lemah dan cair ibarat ais terkena api,
Hati yang rapuh mudah luluh dan tunduk pada nafsu,
Jiwa yang halus mudah pula jatuh hati.


Hawa..
Iblis menggunakanmu sebagai umpan untuk memerangkap Adam,
Ambillah kesempatan ini untuk memperdayakan Iblis,
Selamatkanlah Adam dari cengkaman api yang tidak akan terpadam,
Jatuhkanlah musuh Islam dengan akal satumu yang genius.


Adam..
Kata-kata manis nistamu bisa menggoda sanubari Hawa,
Senyum nakalmu membuatkan Hawa semakin suka,
Lembutmu dalam berbicara membuatkan Hawa senang mendekatimu,
Sikap prihatinmu menjadikan Hawa tergilakan perhatianmu.


Hawa..
Sikap tak endahmu menjadikan Adam berani terhadapmu,
Berani mengambil peluang untuk menyentuh maruahmu,
Ketidaktegasanmu membuatkan Adam semakin suka akan dirimu,
Hingga kau pun hanyut dengan dunia cinta palsu.


Adam..
Kau bilang akalmu sembilan mengalahkan nafsumu yang satu,
Gunakanlah akalmu itu untuk mendidik nafsumu yang boleh membinasakan Hawa,
Cerdikkanlah akalmu itu dengan berjihad menentang nafsu,
Agar Hawa terpelihara sentiasa dalam jagaan taqwa.


Hawa..
Lenggok tubuhmu bisa membuat Adam terpaku dan mata menjadi sepi,
Lembut suaramu bisa mencairkan hati lelaki Adam,
Longgarkanlah pakaianmu agar tubuhmu tertutup rapi,
Tegaskanlah suaramu supaya syaitan tidak berpeluang merasuk Adam.


Oleh itu Adam..
Bersikap tegaslah dengan Hawa dalam setiap urusanmu,
Kau harus kuat dan sabar dalam membimbing Hawa yang semakin liar,
Kau harus terus berjuang menentang hawa nafsumu,
Agar nafsu Hawa tidak terus-terusan menular.


Adam..
Di mana imanmu saat matamu melihat Hawa berpakaian tidak cukup kain?
Di mana kau letakkan Allah saat hawa nafsu menjadi Tuhanmu?
Hawa meminta agar kau bersikap tegas dan berani dalam perjuangan,
Agar Hawa takut untuk menggoda dan mendekatimu.


Begitu juga Hawa..
Di mana malumu saat kau menayangkan perhiasanmu kepada ajnabi?
Di mana taqwamu saat syaitan menempiaskan bisikannya untuk menggoda Adam?
Adam menyeru agar kau pelihara maruahmu supaya tidak dicemari,
Agar kawalan nafsu sentiasa berada dalam pegangan iman Adam.


Hawa..
Mahalkanlah senyummu yang bisa menawan hati lelaki,
Jagalah dan peliharalah aurat dan maruah dirimu,
Untuk membentengi nafsu yang sangat dibenci,
Agar kau suci terpelihara saat Adam datang menyuntingmu.

Hawa..

Memang Adam mudah cair dengan keanggunan wajahmu,
Namun, itu bukanlah yang Adam impikan,
Adam mengimpikan Hawa yang kuat pegangan agama sebagai penyuci kalbu,
Adam juga menginginkan Hawa yang sopan berpakaian dan memelihara pandangan.


Untukmu Adam :
Jadilah Adam yang berpendidikan tinggi dalam bab agama agar bisa membimbing Hawa dari menjadi mangsa godaan syaitan. Jadilah Adam yang murah dengan kata-kata nasihat dan teguran yang boleh memperbaiki Hawa. Jadilah Adam yang sentiasa berjuang menentang nafsu dan memelihara dirinya untuk Hawa tercinta, iaitu, isteri. Jadilah juga Adam yang bertanggungjawab menjadi ketua keluarga, imam dalam solat jemaah dan pemimpin agama seperti yang diimpi oleh kebanyakan Hawa.


Untukmu Hawa :
Jadilah Hawa yang tinggi dengan didikan agama, merendah diri dengan akhlak mulia dan baik hati. Jadilah Hawa yang malu dan menjaga aurat serta maruah diri dari sewenang-wenangnya ditonton oleh ajnabi. Jadilah Hawa yang sentiasa haus akan ilmu nasihat dan teguran sebagai persiapan menjadi Hawa yang solehah untuk suami tercinta. Jadilah juga seorang Hawa yang bisa menjadi anak, ibu dan isteri solehah serta hambaNya yang beriman dan bertaqwa seperti yang diidami oleh kaum Adam. 

nota kaki wangi : terima kasih sudi bazirkan masa anda membaca :)
xoxo
kiss and big hug

25 comments:

abbymira said...

pelangi..jom join GA..

http://abbymira.blogspot.com/2011/01/colorclickz-1st-giveaway-2011.html

oshin said...

nice entry ;))

najihah sahami said...

best la tayam....!

miSsh chiOrikA said...

nice !
penuh kata2 tersirat .

Nur Hani said...

Terer la dia punya pantun, tapi betol :) thumbs up for this entry :)

http://hanibeinghani.blogspot.com/2011/01/cerita-hantu-ums-part-1.html

amalina candy online shop said...

memang penuh makna huhu

*i E J a* said...

wow! really meaningful to me !

wasabi_lemonz said...

*terkesima.
nice entry =]

$hakirShafiee™ said...

salam. perkongsian yg sangt baik dari saudari utk saye..

ingatlah : lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. yakinlah janji tuhan.. :)

.::nany dingding::. said...

best, suke :D

azalia hjsalleh said...

sukalah ;)
thx byk beri kesedaran

~eZmALiZa~ said...

ayat ni sungguh puitis la darling... sedih pulak bace...

laskar rainbow said...

@abbymira : insyaAllah dear ;)

laskar rainbow said...

@oshin : thxxx ;)

laskar rainbow said...

@najihah sahami : toce toce cik mish mucukk =))

laskar rainbow said...

@missh chiorika : yup dear..sama2 kita saling ingat mengingati =)

laskar rainbow said...

@Nur hani : thankxxx =)

laskar rainbow said...

@amalina candy online shop : thanks yeee sbb sudi baca =)

laskar rainbow said...

@ieja : heeeee=)

laskar rainbow said...

@wasabi_lemonz : kenapa lak nak terkesima nieyh

laskar rainbow said...

@syakirshafiee : betul tu..perempuan baik untuk lelaki yang baek;)

sama2lah kita jauhkan perkara yg tidak baek

laskar rainbow said...

@nany dingding : hehehe;) thx yeee=)

laskar rainbow said...

@azalia hjsalleh : thanks sudi baca ;)

laskar rainbow said...

@ezmaliza : ermmm;) tuelah dear;)

Nur Farah Hani said...

give a lot of meaning...

cantik lah blog awak.. pinky.. ehehehe..
;p

Related Posts with Thumbnails