Friday, July 27, 2012

Saya Rindu Kelantan



Assalamualaikum .


Mood macam sedih sedih gitu, sebab dah rindu negeri tercinta.
Campaklah ke mana sekalipun, saya tetap sayang negeri tu. Kalau campak kat Korea sekalipun, negeri tu takleh nak tukarkan kecintaan padanya. Dah memang anak jati Kelantan. Gomo Kelate Gomo. Ehhh. Tak minat bola la. Saje je tu. Hihihi  (:


Tahun ni, aku berpuasa dekat kolej. Tahun lepas, diberi peluang berpuasa kat rumah. Dua tahun lepas, berpuasa dekat ukm jugak, masa tu semester satu tahun satu. Sekarang semester tiga tahun dua. Alhamdulillah masih diberi nikmat untuk bernafas. 


Bulan puasa, kalau tak singgah bazar Ramadhan, macam tak lengkap je kan. Walau pergi beli sebungkus nasi je pun. Tengok orang ramai, jalan pun macam setapak-setapak je, ramai sangat. Lepas tu, macam macam jenis makanan yang dijual, berwarnawarni mata ni. Kejab nak beli tu, kejab nak beli ni. Nafsu bulan puasa bila pergi bazar, rasa nak beli semuanya. Beli pun, jangan membazir sudah.


7 hari berpuasa ni, bila pergi singgah ke bazar Bandar Baru Bangi Seksyen 1, masih tak jumpa lagi kuih kegemaran bila bulan puasa. Kuih jala emas, yang warna kuning tu, manis-manis tu. Memang manis, tapi takleh la nak makan banyak, makan sikit pun jadilah kan. Buat pemanis mulut. Eceh!

'Ni lah si jala emas'

'Ni plak kembar dia, si buah tanjung. Hihihi'


Kalau kuih onde-onde tu, memang ramai je orang jual. Kuih jala emas tu takde jumpa lagi. Kuih buah tanjung pun sama, macam takde jer. Rindunya nak makan kuih tu. Satu lagi yang dirindui, nak makan ayam percik. Ayam percik kat sini, lain dari yang lain. Yang Kelantan punya lagi sedap. Sungguh! Kalau pergi dekat Yati Ayam Percik, memang tak dapat dipertikaikan, orang beratur panjang nak beli.


'Tak tau paper bila ni, tak makan colek, tak sah doww..'


'Colek ayam campur dengan paru. Best woooo!'

Colek ayam. Glurp! Sangat keterliur-an *bahasa caca marba.
Kat Bangi ni ada ke orang jual colek ayam? Nak beli. Tu menu lepas solat terawih kalau dekat rumah. Beli dekat RM20 pun kadang-kadang masih tak cukup. Dah makan beramai-ramai kan. Itu yang seronok. 


Minggu depan mama datang KL, InsyaAllah boleh berbuka puasa sama-sama. Doakan yang terbaik untuk mama. Mama ada interview untuk naik pangkat, aritu pun dah tolak kena pergi Sweden dan Boston kerana anak-anak masih sekolah. InsyaAllah pasti ada rezeki yang terbaik yang dah diaturkan olehNya untuk keluarga kami.  ;')


**diri sendiri upload gambar,diri sendiri terliur. Huuuu -____-
*gambar dicekau dari abang google.


xoxo
kiss and big hug

42 comments:

onie said...

rindu kelate ugoppp,ghayo ni dop ahu kelik ke dop,huhu :'(

salam ramadhan awop :D

zulhilmi tempoyak said...

teringin jugak nk pg sna.. heee

dak eina said...

huuu mst awop jeles kn.. bkak puasa td dpt mkn kueh2 tu..hikhik.. xpe.. nnt balik.. mkn byk2 k. eh xleh..kueh tu manis :P

sbrrrr deh... :)

fifie said...

Salah satu benda nikmat bila habis belajar ialah dapat bersantai di rumah di bulan puasa. Hehe. Tahun nie takleh makan colek. Wuuuuu :'(

shera haifa said...

rndu kelate jgak.. lagi 13 hari nak balik.. wehuuuu

Ijah EmoTemo said...

alololo siannya..heheh.. ijah teringin nk makey colek :(( dapnyeee!!!

hazanis said...

gomo klate gomo..tu hok petim..hikss biar xminat bola pun...eh tliur la colek tuh, sakat poso nie xmake pun lg colek perut..hukss sabar deh awop poso tempat ore...adat ngaji gitu lah..:))

LuN@_aiDi said...

sy juge rindu kelate..
makan cotek kat stadium! (eh, ader lg ker tak tah)
dgn nasik kerabu mak weee!! terbaek!

Mas Sani said...

slm perkenalan dan bls kunjungan :)

makanan kelantan paling akk suka nasi kerabu n laksam....bestt!

SoLy SoLicious said...

ambo suke benor makang jale mas...heeee

Ameerul Ashraf said...

HEHEH! Antara negeri yang belum pernah ku jejaki..

nik ros said...

rindu jugak nak balik kelantan.byk masakan kat kelantan yg tak ade kat kl ni..huhu

Azie said...

saya pon teringak ko makane klate jugok

Cik Beruang said...

cik beruang pun org kelantan cuma just dilahirkan di sana jelah. hehehe. makanan org kelantan manis2 kan. patutlah gegirl kelantanese pun manis2 dipandang :)

Lyaa Suriany said...

Kite pn rindu klateee
sob sob sob

kakchik@ella said...

rindu sgtsgt nak balik kelantan. makan colek tepi pantai ditiup angin sepoi2 bahasa ... fuhhhhh .. bestnya!!

Iffah Afeefah said...

terbaik
memang slalu jdi

sndri upload sndri terliur

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

sungguh la jakun tgk kuaih muih di atas tue...maybe sebab ai org utara kot...nangessss

khairul akmal bin azman said...

saya suka makan kat pantai cahaya bulan!
best colek sane!

zera eira said...

teringin pula na ke kelantan. :(

- abdul hadi abdul muti - said...

kuning gila jala emas tu. kunig tu dia taruk apa?

Jαnnαhツ said...

jala emas sedap kan? hari tu mak saya yg perkenalkan kuih nie. mak saya kelantanese jugak. diperbuat daripada telur itik (kuning telur)

azizah :) said...

oo tak reti makan la..huhuhu

Nadia Elena said...

uishhh terliur tengok..nyam3~

Nieza said...

salam ramadhan...wah meriah org disana mkn..saya pun jakun gak tgk kuih tu tak pernah mkn lagi kot rasanya..selamat berpuasa:)

k i k i o said...

rindu klate. lamo doh xkelik sobss. huarhh :(

anaztasias nora aira said...

dulu saya belajar kat machang !! rindunyaaaaaa suasana di sana :)

Anak Wak Mail said...

mek klate..balik kampung la weyh..hihi..

xpernah mkn kuih jala mas tu..kuih cek mek molek suka la..hehe

syazana.not.single said...

wahh,bestnya.
ada org kelantan tu suka dok kata makan colek lepas balik terawih.
tp x tahu la apa benda colek tu.
haha.

suka benda manis eh.
kat klantan kan suma manis2.
bessss,. ;)

ReeneeRaaid said...

waaaaa!
sy pon rindu jugak nk balik sana..
food kat sana sedap okay. rindu kat jala mas, nasi kerabu, aym percik,kuih cek mek, **kalau sy nak tulis smua jenis mknan kat sana yg sy suka smpai sudah tak habis :P

reeneeraaid.blogspot.com

nuyui a.k.a miss YUI said...

xpernh rasa.. besh lak tgk rupanya.

Nurul Akmal said...

Dtg Mutiara damansara, mesti boleh makan colek..

x salah rasanya kat kg baru pun ade..

Sedapnyer..

anna alaui said...

oo..ore kelate rupanya...samala kite..rindu percik kelate jugop..;)

J.Syazwana said...

dah lama tak pegi bazar sebab terlalu ramai orang. jam gila kot. nak jalan kaki jauh jugak. penat. hehehe. sudahnya beli kat bawah rumah jek. org bujang katenyeee.

cik pelangi, kite nak pos kad raya ni. kalau sudi meh la bagi alamat kat emel kite tau :)

syazwanajamal@hotmail.com

Hanis MY said...

pengsan tgk colek ayam dn paru tu dapnyerrr

FnF Simple Life said...

colek ayam ngn paru tu pun makanan klate gak ye... kuah dia macam kuah rojak ke? tengok tu dah teringat rojak singapore...alahai cedapnye... kuih2 klantan ni memang istimewa...sayang nye tak ramai yg sudi share resepi kuih muih kelantan kan...hmmmm...

MawardiYunus said...

gomo klate gomo hahaahaha

Izan Ishak said...

k.izan tak pernah rasa jala emas tu. tapi kalau ayam percik mmg suka makan yg MIL buat sbb rasanya mmg superb!

deno said...

siannya... rindu kampung ye... xpe balik cuti bleh mkn byk2 :) by the way, deno folow blog ni.. deno datang dtg dari blog ammar :) salam kenal^^

amranaiman said...

aduhai knp melihat gmbr ini sebelum berbuka wuuu ia menyeksakan haha :D

Namee Roslan said...

kat kelantan banyak makanan yang sedap.tu yang special tu ! :D saya yg bercuti seminggu kat sana pun jd rindu sbb makanan dia !

Anonymous said...

buy soma soma drug usa - buy soma online with paypal

Related Posts with Thumbnails