Wednesday, July 28, 2010

merindui saat ku kesepian

Assalamualaikum

first entry yg aku post sejak aku bergelar mahasiswi di ukm nieyh. syukur alhamdulillah pada semua nikmat yg tlh aku kecapi. masuk hari nieyh. dah 3 hari aku menginap di KBH - 419. kalau lah aras 1 kn best. nieyh dia kasi aku aras 4. huk3 punyelah semput penat2 balek. pastu kne panjat tangga plak. hahaha xpe3. sem 1 kan. maseh mentah. ahahaha.

memang cam bosan jerk jalani hidop sebagai sem 1. cam kt poly dlu. budak2 semua skema. ahahaha. tp aku tak la. bt biasa sudah. duk sini oke lah.tp xde geng kacik. huk3 lau aina masuk sini. pasti aku kecoh jerk kan. rilex dlu lah. biar masa menentukan. adoiyaaa. dah la kolej aku nie xde sapa amek TR bg second intake la. first intake xtaw lg. tgk dlm kls nnty lah. esok dh mula kls. tak sabar nak rasa cm mne lah bljr kt U nieyh kan. selama nie kt p0ly jerk kan

rindunya kt mama. rindu sangat2........... tak tau nak cakap pew daa.. fikiran blankk! fullstop. dah la xdew geng. pastu xde yg satu k0s duk k0lej nieyh. k0lej laen adewlah.. huk3 sabar jewla. hrp2 leh tukar fakulti. really2 miss my mama.....emuaaaahhh

salam syg
xoxo
kiss and big hug

Sunday, July 25, 2010

kehidupan baru buatku. UKM menjadi rumah kedua ku

Assalamualaikum semua
dah lama giler kn aku tak update si belog mucuk nieyh. oke oke. skunk da update. dnt wory semua tawww! aku kan kjew aritu. kejab jerk kjew. ada ar sikit pengalaman yg tak seberapa. dngan jaga kat PC Fair. memang semput satu badan ah. kaki ku jadi kejang terus. paham paham la. dari pagi sampai ke malam berdiri bak tugu negara. ahahaha.
btw itu semua kenangan manis yg ku akan kenangkan selama life aku la. kwn2 yg len semua baek. thanks everyone. walau kite tak kenal rpt. tapi kowang2 mmg sempoi habis. cam dah satu family yg bgtu bhgia kan =)
esok da dftar tuk aku masuk ukm. thanks semua pd yg beri sok0ngan. jasa kowang2 aku hargai. sayang plak nak tngglkan katil ku. uhuuu dah sejak lama duk bertapa kat rumah. tu jd liat nak tnggl si katilku. huaaaa..
okelah. mau out dlu.nie pon aku on9 pakai wifi kt hotel dlm ukm nieyh. chantek jugak la hotelnya. puri pujangga namanyew =)

salam sayang:)
kiss and big hug

Friday, July 16, 2010

new day has come

Assalamualaikumm semuaaa!!

dah lamakan aku tak menconteng kt sini. harap2 korang2 sehat sejahtera. ok. amin. aku skunk ngah mem-BZkan diri. hakhakhak. takdew lagi bosan seperti dulu. tiada lagi airmata di pipi. rasa cam menyesal jerk menghabiskan airmata pada sesuatu yg tidak betul pada tempatnya. harap aku lebih tabah sampai bila bila. insyaAllah. Allah sentiasa akan bersama kita apabila kita sentiasa bersamaNya. amin.

fulamak! punyew windu tahap gaban cipan. semua ahhh kat my muka buka dan blog sorang ni. kamu ni cam my chenta hatiey lahhh! tempat ku curahkan apa yg terbuku di lubuk durian. eh eh! bukan ! lubuk hatiey ku lah. semalam tak bukak pun fb. sebab tak blh connect internet. sangat membosankan. right ?? sebab terputus dgn my chenta hatiey. hehehe =D

anywy. aku skunk. ada aktiviti baru. tiada untuk tidur yg lama. hahaha.. bermula melatih diri bangun awal semula. sungguh sadis dngn ini pnye cabaran time cuti cutian begini. tp apa kan daya. itu sudah tersurat utkku. Tuhan nak suh aku tak mahu kasi aku sadis kot?? sebab di sebalik apa yang terjadi. ada hikmahnya kann. hope smuanya dlm keadaan baik. insyaAllah

salam sayang ;)

Saturday, July 10, 2010

Indahnya MALAM PERTAMA....

Assalamualaikum semuaa...

bacalah. untuk semua..


****************************

Untuk merenungkan indahnya malam pertama
Tapi bukan malam penuh kenikmatan duniawi semata.
Bukan malam pertama masuk ke peraduan Adam Dan Hawa.
Justeru malam pertama perkawinan kita dengan Sang Maut.
Sebuah malam yang meninggalkan isak tangis sanak saudara
Hari itu... mempelai sangat dimanjakan
Mandipun...harus dimandikan. Seluruh badan Kita terbuka....
Tak ada sehelai benangpun menutupinya. .
Tak ada sedikitpun rasa malu...
Seluruh badan digosok dan dibersihkan
Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan
Bahkan lubang-lubang itupun ditutupi kapas putih...
Itulah sosok Kita....
Itulah jasad Kita waktu itu
Setelah dimandikan..
Kitapun kan dipakaikan gaun cantik berwarna putih
Kain itu...jarang orang memakainya..
Karena sangat terkenal bernama Kafan
Wangian ditaburkan kebaju Kita...
Bahagian kepala.., badan..., dan kaki diikatkan
Tataplah.... tataplah... itulah wajah Kita
Keranda pelaminan... langsung disiapkan
Pengantin bersanding sendirian...
Mempelai diarak keliling kampung yang dihadiri tetangga
Menuju istana keabadian sebagai simbol asal usul
Kita diiringi langkah longlai seluruh keluarga
Serta rasa haru para handai taulan
Gamelan syahdu bersyairkan adzan dan kalimah Dzikir
Akad nikahnya bacaan talkin....
Berwalikan liang lahat..
Saksi-saksinya nisan-nisan. . yang telah tiba duluan
Siraman air mawar.. pengantar akhir kerinduan
Dan akhirnya.... tiba masa pengantin..
Menunggu dan ditinggal sendirian,
Tuk mempertanggungjawab kan seluruh langkah kehidupan
Malam pertama yang indah atau meresahkan..
Ditemani rayap-rayap dan cacing tanah
Di kamar bertilamkan tanah..
Dan ketika 7 langkah telah pergi....
Sang Malaikat lalu bertanya.
Kita tak tahu apakah akan memperoleh Nikmat Kubur...
Ataukah Kita kan memperoleh Siksa Kubur.....
Kita tak tahu... Dan tak seorangpun yang tahu....


Sama-sama kita insafi diri kita ini...



notakakiwangi : insafkan lah diri kita dari dibelenggu dngan tidak mengingati hari akhirat

xoxo
kiss and big hug

Friday, July 9, 2010

KISAH BENAR | taubatnya seorang pengkid ..


Assalamualaikumm...


kisah nieyh aku copy dari slh satu web. sungguh syahdu aku baca. jadi aku nak kongsi semua ni kt korang2 semua. kalau yg dpt berubah seperti mana kisah itu, alhamdulillah lah kan. jom baca!

***********************************

Saya ingin bercerita mengenai kisah adik saya, Nur Annisa, seorang gadis yang baru menginjak dewasa tetapi agak kasar dan suka berkelakuan seperti lelaki. Ketika usianya mencecah 17 tahun perkembangan tingkah lakunya benar-benar membimbangkan ibu. Dia sering membawa teman-teman lelakinya pulang ke rumah. Situasi ini menyebabkan ibu tidak senang tambahan pula ibu merupakan guru Al-Quran. Bagi mengelakkan pergaulan yang terlalu bebas, ibu telah meminta adik memakai tudung. Permintaan ibu itu ditolaknya sehingga seringkali berlaku pertengkaran-pertengkaran kecil antara mereka. Pernah pada suatu masa, adik berkata dengan suara yang agak keras,"cuba mama tengok, jiran-jiran kita pun ada yang anaknya pakai tudung, tapi perangainya sama je macam orang yang tak pakai tudung. Sampai kawan-kawan annisa kat sekolah, yang pakai tudung pun selalu keluar dating dengan boyfriend diorang, pegang-pegang tangan. Ani ni, walaupun tak pakai tudung, tak pernah buat macam tu!" Ibu hanya mampu mengeluh mendengar kata-kata adik. Kadang kala saya terlihat ibu menangis di akhir malam. Dalam Qiamullailnya. Terdengar lirik doanya " Ya Allah, kenalkan annisa dengan hukumMu".


Pada satu hari ada jiran yang baru pindah berhampiran rumah kami. Sebuah keluarga yang mempunyai enam orang anak yang masih kecil. Suaminya bernama Abu khoiri, (nama sebenarnya siapa, tak dapat dipastikan). Saya mengenalinya sewaktu di masjid. Setelah beberapa lama mereka tinggal berhampiran rumah kami, timbul desas-desus mengenai isteri Abu Khoiri yang tidak pernah keluar rumah, hingga ada yang menggelarnya si buta, bisu dan tuli. Perkara ini telah sampai ke pengetahuan adik. Dia bertanya kepada saya, "abang, betul ke orang yang baru pindah itu, isterinya buta, bisu dan tuli?" Lalu saya menjawab sambil lewa, "kalau nak tau sangat, pergi rumah mereka, tanya sendiri" Rupa-rupanya adik mengambil serius kata-kata saya dan benar-benar pergi ke rumah Abu Khoiri.


Sekembalinya dari rumah mereka, saya melihat perubahan yang benar-benar mendadak berlaku pada wajah adik. Wajahnya yang tak pernah muram atau lesu menjadi pucat lesi...... entah apa yang dah berlaku? Namun, selang dua hari kemudian, dia minta ibu buatkan tudung. Tudung yang labuh. Adik pakai baju labuh...... lengan panjang pula tu... saya sendiri jadi bingung.. bingung campur syukur kepada Allah SWT kerana saya melihat perubahan yang ajaib.. ya, saya kata ajaib kerana dia berubah seratus peratus! Tiada lagi anak-anak muda atau teman-teman wanitanya yang datang ke rumah hanya untuk bercakap perkara-perkara yang tidak tentu marah... saya lihat, dia banyak merenung, banyak baca majalah Islam (biasanya dia suka beli majalah hiburan), dan saya lihat ibadahnya pun melebihi saya sendiri.. tak ketinggalan tahajudnya, baca Qur'annya, solat sunatnya..dan yang lebih menakjubkan lagi, bila kawan-kawan saya datang, dia menundukkan pandangan..


Segala puji bagi Engkau wahai Allah, jerit hati saya.. Tidak lama kemudian, saya mendapat panggilan untuk bekerja dikalimantan, kerja di satu perusahaan minyak CALTEX. Dua bulan saya bekerja di sana, saya mendapat khabar bahawa adik sakit tenat hingga ibu memanggil saya pulang ke rumah ( rumah saya di Madiun). Dalam perjalanan, saya tak henti-henti berdoa kepada Allah SWT agar adik di beri kesembuhan, hanya itu yang mampu saya usahakan. Ketika saya sampai di rumah.. didepan pintu sudah ramai orang..hati berdebar-debar, tak dapat ditahan.....saya berlari masuk ke dalam rumah.. saya lihat ibu menangis.. saya segera menghampiri ibu lantas memeluknya........ dalam esak tangisnya ibu memberitahu, "Dhi, adik boleh mengucapkan kalimat Syahadah diakhir hidupnya".. air mata ini tak dapat ditahan lagi... Setelah selesai upacara pengkebumian dan lain-lainnya, saya masuk ke bilik adik.


Saya lihat di atas mejanya terletak sebuah diari. Diari yang selalu adik tulis. Diari tempat adik menghabiskan waktunya sebelum tidur semasa hayatnya. Kemudian diari itu saya buka sehelai demi sehelai... hingga sampai pada satu halaman yang menguak misteri dan pertanyaan yang selalu timbul di hati ini. Perubahan yang terjadi ketika adik baru pulang dari rumah Abu khoiri..di situ tertera soaljawab antara adik dan isteri jiran kami itu. Butirannya seperti ini: Soaljawab (saya lihat di lembaran itu terdapat banyak bekas airmata) Annisa : aku hairan, wajah wanita ini cerah dan bersinar seperti bidadari "mak cik.. wajah mak cik sangat muda dan cantik" Isteri jiranku : Alhamdulillah ..sesungguhnya kecantikan itu datang dari lubuk hati Annisa : tapi mak cik kan dah ada anak enam ..tapi masih kelihatan cantik Isteri jiranku : Subhanallah.. sesungguhnya keindahan itu milik Allah SWT. Dan bila Allah SWT berkehendak..siapakah yang boleh menolaknya? Annisa : Mak Cik.. selama ini ibu saya selalu menyuruh saya memakai tudung.. tapi saya selalu menolak kerana saya rasa tak ada masalah kalau saya tak pakai tudung asalkan saya berkelakuan baik. Saya tengok, banyak wanita yang pakai tudung tapi kelakuannya melebihi kami yang tak pakai.. sampaikan saya tak pernah rasa nak pakai tudung.. pendapat mak cik bagaimana? Isteri jiranku : Annisa, sesungguhnya Allah SWT menjadikan seluruh tubuh wanita ini perhiasan dari hujung rambut hingga hujung kaki, segala sesuatu dari tubuh kita yang terlihat oleh bukan mahram kita semuanya akan dipertanggung jawabkan dihadapan Allah SWT nanti, tudung adalah perlindungan untuk wanita .. Annisa : tapi yang saya tengok, banyak wanita bertudung yang kelakuannya tak elok.. Isteri jiranku : Tudung hanyalah kain , tapi hakikat atau makna disebalik tudung itu sendiri yang harus kita fahami Annisa : apakah hakikat tudung ?


Isteri jiranku : Hakikat tudung adalah perlindungan zahir batin, lindungi mata kamu dari memandang lelaki yang bukan mahram kamu, lindungi lidah kamu dari mengumpat orang dan bercakap perkara yang sia-sia.. sentiasalah lazimi lidah dengan zikir kepada Allah SWT, lindungi telinga kamu dari mendengar perkara yang mengundang mudharat baik untuk dirimu mahupun masyarakat, lindungi hidungmu dari mencium segala yang berbau busuk, lindungi tangan-tangan kamu dari berbuat sesuatu yang tidak senonoh, lindungi kaki kamu dari melangkah menuju maksiat, lindungi fikiran kamu dari berfikir perkara yang mengundang syaitan untuk memperdayai nafsu kamu, lindungi hati kamu dari sesuatu selain Allah SWT, bila kamu sudah biasa, maka tudung yang kamu pakai akan menyinari hati kamu.. itulah hakikat tudung Annisa : mak cik, sekarang saya sudah jelas tentang erti tudung..


.mudah mudahan saya mampu pakai tudung. Tapi, macam mana saya nak buat semua tu? Isteri jiranku : Duhai nisa, bila kamu memakai tudung, itulah kurniaan dan rahmat yang datang dari Allah SWT yang Maha Pemberi Rahmat , bila kamu mensyukuri rahmat itu, kamu akan diberi kekuatan untuk melaksanakan amalan-amalan 'tudung' hingga mencapai kesempurnaan yang diinginkan Allah SWT. Duhai nisa ..ingatlah akan satu hari di mana seluruh manusia akan dibangkitkan.. ketika ditiup sangkakala yang kedua.. pada saat roh-roh manusia seperti anai-anai yang bertebaran dan dikumpulkan dalam satu padang yang tiada batas, yang tanahnya dari logam yang panas, tiada rumput mahupun tumbuhan, ketika tujuh matahari didekatkan di atas kepala kita namun keadaan gelap gelita, ketika seluruh manusia ketakutan, ketika ibu tidak mempedulikan anaknya, anak tidak mempedulikan ibunya, sanak-saudara tidak kenal satu sama lain lagi, antara satu sama lain boleh menjadi musuh lantaran satu kebaikan lebih berharga dari segala sesuatu yang ada di alam ini, ketika manusia berbaris dengan barisan yang panjang dan masing masing hanya mempedulikan nasib dirinya, dan pada saat itu ada yang berpeluh kerana rasa takut yang luar biasa hingga tenggelam dirinya akibat peluh yang banyak, dan bermacam-macam rupa-rupa bentuk manusia yang tergantung amalannya, ada yang melihat ketika hidupnya namun buta ketika dibangkitkan, ada yang berbentuk seperti haiwan, ada yang berbentuk seperti syaitan, semuanya menangis..menangis kerana hari itu Allah SWT murka.. belum pernah Allah SWT murka sebelum dan sesudah hari itu. Hingga ribuan tahun manusia dibiarkan Allah SWT dipadang mahsyar yang panas membara hinggalah sampai ke Timbangan Mizan. Hari itulah dipanggil hari Hisab..


Duhai Annisa, bila kita tidak berusaha untuk beramal pada hari ini, entah dengan apa nanti kita akan menjawab bila kita di tanya oleh Yang Maha Perkasa, Yang Maha Besar, Yang Maha Kuat, Yang Maha Agung. . . . Allah SWT. Sampai di sini sahaja kisah itu saya baca kerana di sini tulisannya terhenti dan saya lihat banyak titisan airmata yang jatuh dari pelupuk matanya.. Subhanallah.. Saya selak halaman berikutnya dan saya lihat tertera tulisan kecil dibawah tulisan itu "buta, tuli dan bisu.. wanita yang tidak pernah melihat lelaki selain mahramnya, wanita yang tidak pernah mahu mendengar perkara yang dapat mengundang murka Allah SWT, wanita tidak pernah berbicara ghibah dan segala sesuatu yang mengundang dosa dan sia-sia" Tak tahan airmata ini pun jatuh.semoga Allah SWT menerima adikku disisinya.. Amin Subhanallah.. saya harap cerita ini boleh menjadi iktibar bagi kita semua.



notakakiwangi : trimas pada yg sudi baca entry. boleh dijadikan iktibar pd semua...

xoxo
kiss and big hug


Tuesday, July 6, 2010

bila semuanya akan berakhir..

Assalamualaikum . . .

ku gagahkan jari menari2 tuk kluarkan abjad2 smua nie. aku bosannn. cam life nie kosong jerkk. aku tak gagah lg nak laluinya. namun Tuhan mengujiku lg. sntiasa ku brdoa untk aku tabah lalui dunia yg penuh onak duri (bkn duri pokok munge okee..). awatlah aku ni skunk jd feeling abis cm gni. dulu2 xpenah jd camni pn. tp taun ni pnh dh jd cmni. sbb trtntu. tp itu lg pnting right. tp akhrnya aku mampu hepy dan trsnyumm. alhamdulillah ya Tuhan. huu. kali ini. mcm nk brnafas pn sesak jerk. ni pun naip smbil kesat airmata. tak suka pnye pnyakit suke nngs nie. aku bkn lemah cm nie sebenarnye. aku cuba dan cuba. tak dpt jugak ku gagahi. hanya airmata peneman ku yg setia. smpai bila semua ni nak brlarutan.

takkn smua ni nak brakhr bila aku dh tak brnafas kt dunia ni. ya Allah, pjgkan usiaku. aku tak smpt lg untk membls jasa mama abah. teringin nk antr g Mekah. beli barang mahal2. walaupon semua tu tak dpt blas jasa mereka yg amat bermakna. yg kurniakan ku. dpt rasai khdpn di dunia. ku nngs. cm dah hobi trbaru ku jerk (tlg belikan tisuu!!). huu. walau aku try lupekan dugaan tu. tp tak dpt. ya Allah bantulahh hamba mu yg lemah nie.

hari ni pn, aku brazam. nk jd tak nak kuarkn airmata lg. tp ptg td meleleh lggg. ape pnye azam lahh! mmg tak mnjd. manyak mendew aku buat kjew arini. nak suh tak hingatkan pd benda alah tu. aku ngemas umah. melayan drama korea. cam citer tu dk psg jerk. aku nengok cm tak dew feelingg. waduuhhh! taksuke cm ginii. aku tak biarkan masaku dngan kosong. ade jerk mende aku nak wat. tp masih terbayang di kaca mataku.

huhh! dah la arini cm puase lakk. aku tak makan pape. dari pg sampai malam. hilang selera semua. ohh selerakuuu! kamu di mana?? aku kn suka mknnn. tak mau cm gini. tak mauu !! tak larat lg. td mama ngan abah pun pelik aku tak mkn nasi. ade plak abah kate diet. ahaha. nk tergelak pun adew td. tp aku amek mngkuk. isi tomyam. amek hati mama. mama masak ann. nnty ape plak kata mama aku tak makan. lauu mama tau aku tak mkn dari pg mesti trkjot. tp tak pewlahh. itu semua tak penting. esok hjt nk puasa. tp ade somethng menghalang. dh ok nnty, aku nk puasa. nk dekatkan diri lbh pd Tuhan. hrp2 aku leh petunjuk dariNya. InsyaAllah

hati pedih. mata merah sbb asyk nngs jerk. mesti ramai pelik kn. awat aku sedih skunk. tp manusia. sntiasa dibelenggu dngn mslah. tak dew manusia yg hdp sng lenang tanpa mslah. kn best klau cmtu. aku org prtma nak jd cmtu. tp dh lumrah kdpn. mslah itu smua adlh utk menguji kita. dan dpt mematangkan lg diri.

rase nak balik pd memory kanak2 jerk. takde pikir mslah mcm2. asyik main jerk. bljr pun cm gitu jerk. maen kt sungai. gelak tawa dlu. bestnyaaa. okelah! sekian sini sudah p0st kali nieh. lau aku trasa nk meluah, akan ku kesini lg yew. kaulah penemanku di saatku kesepiann wahai blog. terima kasih


xoxo
kiss and big hug

AWARD !! 2 Award teross.. thanks etty !

AWARD 1 [Award Bestest Blog & Greatest Blog]


moshi-moshi
anywy,tau dpt award nie time bkn kt rumah la.tp mase dk hotel.mase tu kt ktn. hehe sempat jerk meng-onlinekan diri. trkejot gak si etty cyg post kt wall fb. hee~ thanks again etty!! cyg kamuu!

1: Anda mesti beri pujian pada pemberi award ni.
hey etty !! thanks a lot dear.. yewla kan sudi kasi award pd cik pelangi pnye blog yg xbrape cun nie pun. hee~ cik etty kite nie pakai spek auw. sama cam aku jgak. hee~ skunk cik etty study kt uitm shah alam. bakal engineer tuuu! amin (: suke neng0p cik etty ngan bf dia. begitu sweet. nnty cpt2 kawen orite. hehe..


2: Sila beri award kepada 8 blogger yang lain
fyka cyg
kyo-9 (jepon mariii)
cik eydaa yg sweet
shazika
cik zulex
cik mijaa
cik ieyQa
si sepet


3. Anda mesti memberitahu kepada 8 blogger ini
ok. itu sudah tentu! lpas jerk p0st this entry. tew0s helo helo mereka

4. Bagaimana anda boleh digelar blog yg best dan great ??
ahaa! sebenarnye trkjot. cm tak sangka pun ade. tp tu smua aku tak rheti nk habak mai. cik etty yg kasi. thanks a lot tauu




AWARD 2 [Award Top Blogger 2010]


ni pun ngan ikhls dri cik etty. toce toce !!

1. Apa nama blog dan kenapa letak nama tu
nama blog ni. "PELANGI CHENTA". heee. ape pasai aku ltk nama tu ekk?? ermm, dah aku ni jenis gila bayang / obses ngan si pelangi. pelangi chanteq tauu! warna warni. bt hari2ku ceria. dah la pelangi ni special. special tang mane kn. tang sbb dia xslalu kluar la. bkn sng dia nak mncul kt awan biru tu. jd begitulah ceritanya wahai datuk datin tuan puan sekalian. hee

2. Apa nama URL blog dan dari mana datangnya idea itu
aku pnye URL ?? http://pelangi6767.blogspot.com .. aku kn obses ngan plngi. jdi. paham2 sudahh eakk. heee tp yg 6767 tu. kalau sape yg rapat ngan aku mmg tau r awat aku mai ltk jerk 6767. tu plat kete. kete myviku. tak dewlah kepunyaan aku. abah kasi guna jerk. jd amek r, ape susah kn. hehehe..

3. Apa method dlm penulisan anda
aku rase lbh pd mcm diari harian kot. luahan hati mngkin.

4. Pernah terasa nak hapuskan blog ?? sebab munasabahnya??
delete blog?? tak mngkin terjadi kot. sbb benda alah tu bt aku lega skit r. men luah2 kt situ. tak dewlah smpai nak hapuskann. hapuskan airmata ar..hehehe

5. Pernah ahli keluarga baca blog anda
penah kot. my adeq2 la. tak kesah pun kn.

6. Apa perasaan anda bila orang kata blog anda buruk sedangkan orang lain kata blog anda cantik
btw, aku tak kesah pun org nk ckp pew. asal aku bhgiaaa. hek3 lantak la nak ckp buruk kew hape kew. itu blog aku. bkn blog dia. kan kan kan =)

7. Bila blog anda diberanakkan
9 Oktober 2009

8. Siapakah orang pertama yang tahu blog anda
mestilah my bff. create blog ni pun sbb ni sbgai asgmnt dr Puan Azlin. tyme sem 5. ngee. mmg dlu buta la bab blog2 nie. tak tau hape2 pon. ahakz

9. Apa perasaan anda bila ada orang brkata tentang blog anda di sekolah
time skolah aku xde blog2 nie. nie start aku dk poly. strt dngan sbgai asgmnt. jd kenalah buat ann. lau tak bt. nnty potong mrkah. wugikann

10. 8 orang seterusnya yg akan di tag

sama kt award kt atas jugakk
tahniahh semua !

xoxo
kiss and big hug

Monday, July 5, 2010

10 zon LARANGAN CHENTA !

LOVE : CINTA

Percintaan bukanlah satu permainan yang boleh bermula dan berakhir sesuka hati. Oleh itu, bagi mempertahankan sebuah percintaan, jangan sesekali melakukan perkara yang tidak patut dalam cinta. Kalau perlu jujur dan tidak perlu berpura-pura. Tunjukkan sifat kamu yang sebenar dan percayalah orang yang menyintaikamu akan sentiasa menerima kamu seadanya. Selain itu, bagi mempertahankan sebuah percintaan, elakkan dari melakukan perkara-perkara ini dalam hubungan kamu.

1. bercinta kerana simpati dan kasihan

Kamu tidak akan menjadi dewa/dewi penyelamat jika memaksa diri menerima cinta si dia. Perasaan ikhlas dan jujur itu semestinya tidak akan wujud dalam diri kamu seandainya simpati menjadi sebab mengapa kamu sudi bertaut cinta dengan si dia. Jangan terlalu mudah jatuh cinta hanya kerana kasihan si dia terlalu mengharap pada kamu. Pastikan kamu menerimanya kerana keistimewaan yang dia miliki. Andainya kamu tiada langsung rasa cinta dalam diri kamu padanya adalah lebih baik kamu berterus terang padanya. Si dia lebih kecewa andanya tahu kamu sebenarnya tidak mencintainya seperti mana diamencintai kamu. Perlu ingat dalam cinta tiada paksaan semua orang berhak membuat pilihan sendiri mengikut naluri masing-masing.

2. melirik kepada jejaka / gadis lain

Tidak dinafikan cinta bukannya penghalang untuk kamu meluaskan pergaulan tetapi harus ada batasannya. Mata kamu biasanya cepat saja melirik kepada jejaka / gadis lain. Walaupun niat kamu hanya sekadar cuci mata, namun ia juga boleh membawa kepada kecurangan. Mula-mula jeling-jeling, kemudian berkawan dan tidak mustahil kamu akan jatuh hati padanya puladi kemudian hari. Hargailah setiap yang ada di depan mata. Tidak perlu menjeling pada yang lain selagi yang ada di depan mata kamu sudah cukup sempurna di mata kamu.


3. bersikap hipokrit

Kamu tidak seharusnya berpura-pura tekun ketika mendengar si dia bercerita tentang perkara yang kamu tidak suka. Jangan paksa diri kamu untuk berhadapan dengan semua perkara ini kerana apa yang dikatakan sebenarnya langsung tidak singgah di otak kamu. Hipokrit namanya tu! Biarkan si dia tahu apa yang kamu tidak suka supaya si dia tidak mengulangi perkara yang sama. Namun tegurlah secara baik janganlah sehingga membuatkan si dia tersinggung dengan kritikan kamu.

4. sanggup menyerah kalah

Kamu sanggup menyerah kalah ketika berlawan badminton denganya semata-mata mahu menjaga hatinya. Jangan takut, tidak salah bersaing dan tidak perlulah berpura-pura. Hubungan kamu dengan si dia akan menjadi ceria andainya ada persaingan yang sihat. Hari ini dia kalahkan kamu dan hari esok kamu pula cuba untuk mengalahkannya. Namun persaingan mestilah ke arah yang positif dan boleh variasikan hubungan itu. Janganlah sehingga menjejaskan hubungan kamu dan si dia hanya kerana terlalu serius bersaing.

5. terima semua kesalahan

Jangan diam sahaja andai si dia melakukan sesuatu perkara yang tidak kamu sukai. Bukanlah menjadi satu kesilapan andainya kamu menegur perbuatannya yang ’kurang’ itu supaya si dia menyedari dan sanggup berubah demi kebaikan. Biarpun mungkin si dia sedikit tersinggung dengan teguran kamu, namun berterus-terang itu perlu untuk kebaikan kamu berdua.

6. harus sentiasa bersama

Orang bercinta kebiasannya mahu berdua setiap masa. Ke mana sahaja pergi tidak mahu ada orang lain mangganggu. Namun ini tidak bererti teman-teman kamu harus disingkirkan semata-mata kamu sudah menemui cinta. Apa salahnya kamu masukkan sekali si dia dalam kelompok teman-teman kamu agar si dia boleh membiasakan dirinya. Ada masanya memang kamu perlukan masa untuk berdua, tetapi janganlah asyik berdua sahaja kerana ia boleh menimbulkan rasa bosan juga.

7. rapat dengan sahabat karib si dia

Kamu sememangnya perlu bergaul dengan orang-orang yang rapat dengan si dia supaya apabila kamu bersama si dia dan teman-temanya. Kamu tidak mempunyai masalah untuk bergaul. Namun hati-hati supaya tidak terlalu akrab terutama dengan sahabat karib si dia. Ini boleh menimbulkan pelbagai rasa sangsi atau lebih teruk lagi kalau temannya jatuh cinta padamu. Oleh itu jalan yang paling baik berkawan setakat kenalan biasa. Jangan terlalu baik sehinggakan ambil berat makan minum dan kesihatannya. Daripada kamu terlalu baik sehingga ke tahap itu lebih baik kamu mengenali keluarganya dan berusaha merebut hati kedua ibu-bapanya.

8. berpura-pura tidak cemburu

Kamu harus dapat membezakan antara sikap percaya dan berdiam apabila melihat si dia asyik berbicara dengan jejaka / gadis kain. Cemburu itu perlu ditunjukkan andainya ianya keterlaluan supaya si dia sentiasa menghormati kamudalam apa jua keadaan. Apabila melihat si dia terlalu asyik berbual dengan jejaka / gadis kamu perlu tegur si dia dengan cara terbaik. Biar si dia tahu perasaan kamu seketika itu. Tidak perlu sorokkan perasaan kamu hanya semata-mata kamu sakit hati melihat kemesraannya bersama orang lain.

9. terlalu menerima sikap si dia

Setiap orang memiliki kelebihan dan keburukan tersendiri. Namun itu bukan alasan untuk kamu menerima semua keburukannya. Manusia boleh berubah andainya ada kemahuan. Jangan hanya kerana terlalu menyayangi dirinya, kamu pejam mata melihat si dia melakukan perkara yang menyakitkan hati kamu. Fikirkan inisiatif dan berbincanglah dengannya agar sikap buruk itu dapat diubah demi kebaikannya.

10. biarkan si dia sahaja membayar

Sesekali apa kata kamu cuba bergilir-gilir membayar setiap kali makan atau minum. Perempuan ada kalanya terlalu berkira soal belanja dengan lelaki walaupun kekasihnya sendiri. Sikap ini tidak sepatutnya berlaku kerana dalam sesuatu hubungan perlu ada tolak ansur antara satu sama lain. Barulah hubungan berjalan dengan baik tanpa sebarang masalah. Tetapi pada kaun lelaki, jangan pula rasa tercabar dan jangan pula ada yang mengambil kesempatan.

Cinta Itu Indah
Walaupun kewujudan cinta tidak bisa dilihat,tetapi cinta itu indah dan cantik.
Cantiknya itu tulin dan tidak ia bertopeng.
Bukan saja ia cantik malah suci murni,bercahaya gemerlap dan putih bersih.

notakaki : thanks yg sudi bce entry ni smpai abisss...

xoxo
kiss and big hug

bila airmata sentiasa mendampingku

Assalamualaikumm
hai semuaaa..dengan keluhan yg tak trluahh. dh byk hari jgk tak update si bl0g kn. anywy. aku bwu jerk sampai rumah. aku xde kt rumah. cam mane nak ngadap bl0g kn. trip keSkudai Johor. hntr adk ke UTM. walau bdn rase cm penat jerk. tp mata ni xleh ttp la. skunk dah la kol 12lebih pon.. apelah nasib bdn. hati ni cam penuh ngan pilu jerk. rasa nak jerit kuat2. kasi smuanye ilanggg. pedih nk pendam sorang2. tp apekn daya. itulah dugaan buatku. manusia mane xde masalah kn. kdng2 smua nie akn mematangkan diri kita...
bila hariku nak jd warna warni balikkk
......


dh 2 3 ari aku thn nk nngs. xkan nk nngs dpn adk2. nnty ape ckp dy owg kn. agak2. lpas jerk kemaskn diri td. ttibe airmata gugur bak air hujann. npe la aku jd lemahhh sbb tu. slame nie tak camni punn. ya Allah, tenangkan hatiku ini. kalau itu dah trsurat buatku. nk bt cm mne kan. aku hnye mampu brdoa.

dunia blog ibarat diari hatiku. tmpt ku meluah perasaan, dimana tiada siapa yg akn mndgr luahan hatiku..

snym dlm trpakse
:]

aku kn kuatkan semangat
yeahhh !
walau ku tak kuat
.......




xoxo
kiss and big hug

Thursday, July 1, 2010

aku dulu VS aku sekarang

.
.
.
.
hope aku lebih tabah
rindukan warna2nyaaa..
byeee~


x0x0
kiss and big hug

hai JULAI !!

Assalamualaikum semuaaa..
good m0wninggg!!
wahh. arini aku mangun awal sikit. ahaks!
hati tak tenangbila semuanyee akn brakhr
h0pe cpt2 lah ianya bertukarrr..
insyaAllah.
.
.
hey JULAI
kamuu sudah kembali
byebye pd JUN
cpt masa brlalu
tnpe disedarikan
malam2 ku sunyi
airmata bersamaku
oh warna
dimana kamu mnyorok lg
plss come backk!
i need u


arini rase cm lemah skit k0t
h0pe cpt baek r
taksuke camniii
ptg nieyh nak brt0lak pg Johor dah
nntykan ph0t02 ku
yeaaahhh
klau lah aku ade hatiey
amk ph0t0
cam xdew m0od
rindukan masa lalu
cau dluu~

xoxo
kiss and big hug

Related Posts with Thumbnails